Groeten uit Letland

8 oktober 2023 - Riga, Letland

Beste volgers,

Reizen door de Baltische staten gaat vlotjes. Na Šiauliai waar we de Kruisheuvel bezochten waren we in geen tijd in Riga.

Door het Schengen akkoord zijn grensovergangen niet meer dan herinneringen uit een hobbelig verleden. Onze eerste indruk na aankomst in Riga met de locale F1 buschauffeur was eerder lauw.

Een modderig grauwe busparking waar het even zoeken was om het werkelijke station te vinden.

De omgeving van het bus- en treinstation bleek één grote bouwwerf te zijn. Wat zoeken en vertrouwen op ons oriëntatie gevoel later kwamen we aan bij ons hotel. Riga is de grootste van de drie hoofdsteden binnen de Baltische Staten. Zoals elke grootstad mooie en minder fraaie kanten heeft is dit ook hier het geval. Het oude historische stadscentrum is met zijn Art Nouveau gebouwen, mooie musea, gezellige straatjes en steegjes zeker een aanrader.

Gezellige steegjes

Koffiebars en restaurantjes genoeg om wat te bekomen van het shoppen in de stuk voor stuk authentieke souvenirwinkeltjes.

Souvenirwinkeltje

Je toeristisch/historisch speelterrein binnen de oude stad is qua omvang wel eerder beperkt. Amper één km² is voor een gemiddelde citytripper niet echt ruim. Het mooie door groen omgeven kanaaltje(vroegere wallen) is de natuurlijke grens tussen de historische binnenstad en de rest van de stad.

Op amper 30min. van Riga ligt Jūrmala. Een mooie wat mondain aanvoelende badstad met 25km strand dat net als Palanga in Litouwen de perfecte balans weet te behouden tussen toerisme en natuur.

De Baltische Zee, top!

Mooie knusse gekleurde houten huizen afgewisseld met moderne appartementen die samen één natuurlijk geheel vormen. Geen enkel gebouw komt boven de boomtoppen uit en vanop het strand is geen enkel huis te zien.

Typische houten huisjes/hotels in Jurmala.

Waar liep het zo fout aan onze Belgische kust...

Tijdens de zomermaanden worden in Jurmala enkele strandbars toegelaten die daarna terug verdwijnen. Té laat dit jaar. De eerste najaarsstorm besliste dat het seizoen voorbij was en stak een handje toe dit weekend.

Een strakke westenwind...

De Baltische Zee liet zich van haar ruwe kant zien en zorgde samen met een stevige westenwind voor heel wat schade.

Schade op het strand

Overmorgen reizen we verder richting Tallinn. Onze meest noordelijke bestemming.

Het weer laat het wat afweten en hierdoor schrappen we enkele bestemmingen. Binnen een weekje zijn we terug op Letse bodem om onze zeeroute (🏴‍☠️ )zuidwaarts te plannen. Maar hierover volgende keer meer.

Reizende groetjes van ons beiden.

Kristof en Cindy

🌬 Nieuwe stormachtige video en fotoalbum.

1. Sarah:
    8 oktober 2023
    Ik val in herhaling maar het is SUPER jullie reis te volgen.
    Groetjes uit Lokeren
  2. Linda:
    10 oktober 2023
    Nogmaals zoals de vorige keer dikke mercie voor de mooie fotoreportage. 🥰