De kroon op de Baltische staten; Estland.

17 oktober 2023 - Pärnu, Estland

Hallo iedereen,

We vertoeven al enkele dagen in Pärnu gelegen aan de Baltische Zee net tussen Tallinn en Riga.

Evenals Palanga in Litouwen en Jūrmala in Letland is Pärnu dé nationale strandbestemming.

Zonsondergang Pärnu

Na de soms vrij intense regenval in Tallinn worden we hier getrakteerd op een mooie nazomer zon. De plaats zelf is al mooi en een stralend zonnetje erboven maakt het plaatje af.

Net als in Litouwen en Letland slagen ze er ook hier in om de schoonheid van de zee perfect tot haar recht te laten komen.

Een mooi natuurlijk strand, houten gekleurde huisjes, hotels en parken die samen één geheel vormen. Geen kakofonie maar een harmonieus geheel dat rust geeft. Het begrip "eens uitwaaien aan zee" moet zijn oorsprong hier hebben.

Gelukkige reizigers

Pärnu is ook een ideale plek om eens terug te denken aan onze vorige bestemming Tallinn. Ondanks de soms hevige regenbuien was al snel duidelijk dat deze stad de kroon van de Baltische staten mag dragen. Waar Riga wat tekortschoot qua omvang toeristisch speelterrein, Vilnius op een verdiende tweede plaats komt is Tallinn de onbetwistbare winnaar.

We willen jullie alvast warm maken voor een sprong naar deze top bestemming...

Middeleeuwse binnenstad Tallinn

Eens de oude, vrijwel volledig autovrije binnenstad binnen kan het middeleeuwse sprookje van start gaan. Om de haverklap sta je stil om je te vergapen aan de middeleeuwse huizen en pleinen. Een groot deel van de oude stadsmuren en torens zijn gerestaureerd en omarmen deze unieke stad.

De Plaat toren

Restaurantjes en cafés die net uit een filmset zijn geplukt spelen middeleeuwse muziek en gezang. Als de avond valt worden de vuurkorven aangestoken en op de pleinen staan kraampjes met verkopers in middeleeuwse plunje.

Middeleeuws kraampje

Het geheel is perfect op elkaar afgestemd en je kan bijna niet anders dan van deze stad houden. De souvenirwinkeltjes zijn zo mooi én authentiek ingericht dat zelf wij niet konden weerstaan.

Fijne souvenirs

Een walking tour met stadsgids of met een handige reisgids op zak moet je zeker doen. De hele stad is doorweven met steegjes, straatjes en verdoken pareltjes. Ga op ontdekking, hoe meer je gaat dwalen hoe groter het enthousiasme als je een (culinaire😉) ontdekking doet!

Koffiehuis  Maiasmokk

Tallinn onze meest noordelijke bestemming van deze reis was een topper. Overmorgen zeggen we vaarwel Baltische Zee. Riga wenkt voor een nachtje als doorsteek naar Liepãja in Letland. Vertrekhaven van onze zeeroute richting Duitsland.

Aber dazu später mehr.😉

Veel reizende groetjes van ons beiden.

Kristof en Cindy

1. Sarah:
    17 oktober 2023
    Verdere goeie reis…..geniet ervan.
    Grtjs uit Lokeren