Dwars door Turkije 🧿

20 augustus 2023 - Bolu, Turkije

Hey iedereen,

Na heel wat speurwerk op het laatste moment toch gekozen voor een tocht door midden Turkije in plaats van onze geplande route langsheen de Zwarte Zee.

Na bijna 2000km. dwars door dit verassende land weten we dat het de juiste keuze was.

Portaal Şifaiye Medresesi

Het voor buitenlandse toeristen haast onbekende binnenland gaf ons een ultieme kijk op het authentieke turkse leven.

Gezellig terrasje

Buiten het prachtig anatolische landschap met steden gevestigd tussen hoge bergpieken liet deze route ons toe om ten volle de turkse gastvrijheid te ervaren.

Turkse çay

Onze reis doorheen de steden Erzurum, Sivas en Bolu zorgden ervoor dat we binnenkort met een goed gevoel en zekere heimwee de grens met Bulgarije zullen oversteken.

Ook wij hadden een wat vertekend beeld over de Turkse bevolking maar stonden versteld van de échte gastvrijheid en hulpvaardigheid.

Het kwade oog

Als reality check (en omdat we nu eenmaal toeristen zijn) buigden we onze route na Sivas wat af richting Göreme.

Voorzichtig om het hoekje kijken.

Deze stad beter bekend onder de naam Cappadocië is dé toeristische trekpleister van het Turkse binnenland. Een door wind en water gevormd rots landschap waarvan je fantasie op hol slaat. Elfen schouwen, gigantische asperges, ...

Elfen schouwen

Na enkele uurtjes in de hitte zagen we zelfs een haas uit de rotsen springen!

Haasrots

De meer realistische maar niet minder mooie grotkerken met prachtige fresco's en grotwoningen waren alle zweet meer dan waard.

El Nazar

Hier kom je wel horden toeristen tegen en dat merk je aan de locale bevolking. Het enthousiasme is vooral gericht op je portemonnee. We waren verwend in de vorige steden. Extra citroendoekje, eau de cologne na het eten, snoepje, theetje,... en alles aan zeer democratische prijzen. Hier enkel een toeristen menu met aangepaste prijzen. De rekening zonder doekje, snoepje,... op tafel gelegd. ..."En heeft het gesmaakt?", moest je het al vragen, "Ik heb de voorbije dagen veel lekkerder gegeten"😉 .

Maar buiten het zeer toeristische karakter van het stadje maakte onze hotel uitbaatster alles toch weer goed. Omdat boeken via Booking.com door het gerecht in Turkije sinds 2015 aan banden is gelegd(enkel via vpn) leggen we dus op voorhand niets vast. We checken de beschikbare kamers, maar boeken niets op voorhand. Dit ging binnen onze anatolische route prima.

In Göreme zorgde een Aziatische toeristen explosie ervoor dat al onze keuzes stampvol zaten. Meer dan twee uur later bij een temperatuur van 38° nog steeds niets vacant gevonden,... En, dan gebeurt meestal het onverklaarbare.🙏 Als je het bijna hebt opgegeven is de redding nabij. Een mooi nieuw boutique hotel opgetrokken uit rotsblokken. Toch maar eens gaan checken. De combinatie van charme, overredingskracht en onze reisblog zorgde ervoor dat de prijs gehalveerd werd. Ondanks het super toeristische karakter van Göreme ook hier met een goed gevoel de bus op,... maar het was nipt😉

Dit verhaal werd geschreven aan het mooie meer Abant nabij de stad Bolu.

Abant gölü

Terug tussen de locale bevolking. Terug die échte authentieke gastvrijheid én oprechte vriendelijkheid waar we nog veel aan zullen terugdenken. We kregen een ander Turkije te zien en waren meer dan aangenaam verrast. Dit land krijgt dan ook een welverdiende 9 op 10 op de schaal van de Vagabonds.🧿

Volgende bestemming op onze weg, Bulgarije.

Veel groetjes en tot later,

Kristof en Cindy

En zoals beloofd; de beste plaats om te overnachten in Göreme, Cappadocië is Aysel inn house. De gastvrijheid die we daar mochten ervaren was geweldig. Check deze plaats op Booking.com en start dreaming.

Onze guesthouse om 06u.

1. Bart Van der Schueren:
    20 augustus 2023
    Terug een mooi verhaal, ziet er ook heel mooi uit❤️Hopelijk valt Bulgarije ook goed mee. Succes😁