Ahoy Zwarte zee

10 augustus 2023 - Batumi, Georgië

Hallo iedereen,

Na een korte bus wissel in Tbilisi gaf Mtskheta(5 medeklinkers +eta)ons de rust om onze reis batterijen wat op te laden.

Marshrutka's

Een mooi stadje op een steenworp van de hoofdstad gelegen bij de samenloop van twee rivieren. Het fotoalbum spreekt voor zich.

Tapijt verkoop centrum Mtskheta

Opnieuw een marsjroetka(minibusje) wissel in de hoofdstad en ditmaal zegden we de hoofdstad voorgoed vaarwel. Ook met een goed gevulde reis batterij stapten we met tegenzin in onze racebus.

Marsjroetka

Alternatieve transportmiddelen moet je lang op voorhand reserveren (trein) andere (grote bus) vertrekken minder frequent en ver buiten het centrum. 368km. in 6u. later zagen we de zachte golven van de Zwarte Zee.

Keienstrand Batumi

Eindpunt van onze tocht doorheen de Kaukasus van de Kaspische- tot aan de Zwarte Zee. Armenië zullen we binnen dit avontuur niet aandoen. Té ver uit route.

Batumi, tweede grootste stad van Georgië én mekka voor de zonnebaders uit eigen land en omstreken wordt onze laatste stop van de Kaukasus.

Strand Batumi

Na een goeie portie historische kerkjes, halfwoestijnen en prachtige vergezichten was het (eventjes) tijd voor wat "light" toerisme. Ook al voelen we ons als vreemde eenden in de bijt, je kan ook perfect genieten van het kijken naar mensen.

Keienstrand met zonsondergang

Morgen steken we de grens met Turkije over en ons eerste plan om langs de Zwarte Zee verder westwaarts te reizen hebben we laten varen. Deels budgettair (hotelprijzen🤑) en deels omdat het binnenland ons wat meer afwisseling gaat geven. We reizen mooi langsheen de Zwarte Zee maar dan steeds op ongeveer 200km landinwaarts...🐐.

Georgie stelde zich als land niet zo makkelijk open.

Deur naar het klooster.

In tegenstelling met Azerbeidzjan dat je als bezoeker van harte welkom heet kan dit niet van Georgië gezegt worden. De bevolking is eerder terughoudend en doet weinig moeite om je een warm welkom te geven. Een geluk dat we snel doorhadden dat dit niet enkel naar ons gericht was. Onderling kan je hen ook al niet écht sociaal vriendelijk noemen. Vrolijke Frans is duidelijk geen Georgiër🫢. Laat je hierdoor zeker niet afschrikken om Georgië te bezoeken. Ga er met humor tegenaan, blijf dankjewel zeggen, geef een complimentje ...ook al krijg je bijna nooit repliek🤣. Het is een mooi land, vol prachtige vergezichten en historisch sites die alle reizigers zullen boeien.

Kerkje met zicht op berg Kazbek

Met een goeie fles wijn of iets straffere chacha zal ook de meest norse georgier ontdooien😉

Veel groetjes uit Batumi.

Genieten langs de promenade

Kristof en Cindy