Welkom in Georgië

2 augustus 2023 - Tbilisi, Georgië

Hey iedereen,

Na een vlucht van minder dan een uur in de Georgische hoofdstad Tbilisi aangekomen.

Eerste indruk; ruwer, niet zo fancy als Baku maar toch uitnodigend. De oliewinning gaf Azerbeidzjan een snellere nieuwe start na jaren van Sovjet dictatuur.

Hier geen kickstart maar een land dat zelfs na meer dan 30 jaar onafhankelijkheid duidelijke Sovjet sporen draagt.

Back in the USSR

Wat geld niet kan teweegbrengen is diversiteit en schoonheid van het landschap. Georgië is gezegend met zowel de prachtige bergen van de Kaukasus, halfwoestijn landschappen, kuststrook(een échte (Zwarte-)zee ditmaal, Kaspische Zee is een meer😉) en ontelbare van werelds oudste kerken.

David Geraja klooster

Doe hierbij nog de lekkere wijntjes en je krijgt een mooie toeristische bestemming.

Tbilisi, de hoofdstad gaf ons door de geringe oppervlakte van het centrum een knus gevoel. We logeerden er met zicht op de Kura rivier nabij de bekendste voetgangersbrug van Georgië.

De Vredesbrug

De ingrediënten; rivier, rotsige omgeving, inclusief hogergelegen fort, toeristen bootjes afgewerkt met wat regendruppels op ons raam liet me soms denken aan Dinant met de rivier de Maas erdoorheen,...

Narikala

Georgië net als de hoofdstad Tbilisi blijkt goed op weg om een nieuwe toeristische trekpleister te worden(of is dit al). Een mega groot verschil met Azerbeidzjan dat door hun gesloten landsgrenzen niet kan meeprofiteren van de toeristische opkomst van de Kaukasus. Voor ons wel wat wennen om zoveel toeristen samen te zien. Maar hier geen massatoerisme hoor, je hebt nog voldoende ruimte om te ademen. Tbilisi blijkt een super gezellige stad te zijn met mooie straatjes vol restaurantjes en kleurrijke winkeltjes.

Restaurantje oude stad

Daarnaast genoeg goed onderhouden kerken en musea om je enkele dagen zoet te houden.

De Anchiskhati-basiliek

Vanuit het chaotische busstation vertrokken we met onze marsjroetka(busje) voor amper 5€ richting Stepantsminda.

Zoals op zoveel mooie routes was ook hier de weg ernaartoe even mooi als de bestemming. De Georgische Militaire Weg is de belangrijkste weg tussen Georgië tot in Rusland. 150km. doorheen een landschap dat telkens een ietsje mooier werd tot onze eindbestemming Stepantsminda. Net uit ons busje gekropen(150km. met de knietjes opgetrokken 🤪) en je ziet al meteen waarvoor je hier bent. De majestueuze berg Kasbeg met op de voorgrond de Drievuldigheidskerk van Gergeti.

De berg Kasbek

Ons hotelletje niet echt wat we verwacht hadden (dat gebeurt wel eens na 23 hotelletjes) kon ons enthousiasme niet kelderen. Het weer daarintegen is in bergachtige streken zeer eigenzinnig. De voorbije drie dagen de voorspellingen bekeken en voor de 4 komende dagen meer dan 80% kans op regen. Enkel vandaag wat opklaringen. Twijfel over wat nu. Dan neemt het impulsieve het over. Ondanks vermoeidheid en zonder lunch in een gedeelde taxi gesprongen om met de grootste gek van het dorp naar boven te stuiven. Die gekke oude chauffeur zwaaide voor we uitstapten nog eens met zijn pistool dat voor mij in het handschoenenkastje lag; "om de taximaffia tegen te houden,..."🤪. Het Japanse koppel waar we de taxi mee deelden was héél gelukkig dat we er bij zaten.

Maar, we waren boven en gingen sowieso na ons bezoek terug naar Stepantsminda wandelen. Het mooie kerkje en het nog mooiere panorama lieten ons al snel de honger en vermoeidheid vergeten.

Vagabonds in de bergen

De wandeling vanop 2200m. hoogte begon vrij spectaculair met een felle bliksemschicht gevolgd door een hevige donderslag. Een koppeltje in de andere richting, eveneens Japanners waren sterk onder de indruk van de flits. Ook wij konden niet snel genoeg vanonder die onheilspellende wolken vandaan. De lucht klaarde snel op en de rest van onze tocht was genieten van het landschap.

Nabij de top

Het dorpje Stepantsminda mist volgens ons een goeie dosis gezelligheid om je meerdere dagen te te kunnen boeien. De meeste bezoekers gaan voor het kerkje op de top en verdwijnen dan terug naar andere oorden. Jammer, want het zou hier een heel leuk oord kunnen zijn. De hotels schieten hier als paddenstoelen uit de grond maar een gemiddelde bezoeker moet écht wel meer hebben dan onderdak en mooi zicht. Wandelen buigt hier al snel naar trekking en dit is niet voor iedereen weggelegd.

Zagen we pas na de afdaling...😂

De restaurantjes, cafeetjes en hotels(groot, klein, hut, tuinhuis, tiny house,...) zijn hier eerder een georgisch stoofpotje dan een mooi geheel. Kortom, ben je in Georgië, dan moet Stepantsminda in je lijstje komen maar 2 dagen is meer dan voldoende,...😉. Wij doen er nog één nachtje bij en rijden dan via Tbilisi door naar Mtscheta. Weer teveel medeklinkers na elkaar maar een mooi stadje nabij Tbilisi... Wordt vervolgd,...

Groetjes van tussen de bergen.

Zicht op het Kaukasus gebergte

Kristof en Cindy

🍷Nieuwe foto's.

🍷Vergeet onze video's niet. Een heel bizar restaurant bezoek net na aankomst in Tbilisi.🤪

1. De gucht Sally:
    2 augustus 2023
    Leuk om jullie reis hier te kunnen meevolgen!
    Groetjes
  2. Bart Van der Schueren:
    2 augustus 2023
    Mooi reisverslag👍Zo kunnen we van in onze zetel met zicht op regen toch nog meegenieten van deze prachtige reis 😁👍Doe zo voort❤️💋
  3. SURMONT Bert:
    3 augustus 2023
    jawadde .... alweer prachtige foto's van een geweldige omgeving. Ik geniet mee vanuit het druilige Oilsjt. Veel plezier