De grote sprong tot Krakau en ons bezoek aan Auschwitz-Birkenau

17 september 2023 - Krakau, Polen

Hey allemaal,

Het was een echte puzzel om zonder veel tussenstops van Roemenië naar Polen te reizen. Vliegen geeft zelfs na tientallen vluchten buiten het tijdsvoordeel telkens veel stress en gedoe. Geef ons maar de trein. Lekker relax in een ruime zetel met een panoramisch zicht vanop de eerste rij. Drankje bij de hand en indien je wenst wat lekkers uit de restauratiewagon. Toilet bezoek zonder je claustrofobische trigger te laten afgaan. Treinreizen is ook ideaal om een goeie dosis wanderlust te verkrijgen,...

... Nachtje in Wenen bij hevig onweer en gestrand op het perron van een Hongaarse stad luisterend naar de naam Tata met een een total loss locomotief,...

Vervangtrein, drie landen, twee internationale treinreizen later en we waren in Krakau, Polen.

Bloemenveld in Krakau 🌻🪻🌼⚘️

Drie jaar terug konden we nog net de bezienswaardigheden in de stad bezoeken. Voor een bezoek aan Auschwitz waren we te laat. Covid was in het land en met de laatste trein voor een héél lange periode haasten we ons richting Kiev. Oekraïne werd toen onze eindbestemming.

Covid had ons ingehaald...

Ooit komen we terug om Tsjernobyl én Auschwitz te bezoeken...

Tsjernobyl zal niet voor binnenkort zijn, Auschwitz was weer mogelijk.

In 2020 waren we ondanks de Covid-stop zelfstandig afgereisd naar Auschwitz maar voelden maar al te goed dat we ooit ook de andere kant van de prikkeldraad moesten bezoeken.

Omheining Auschwitz

Nu met een bekwame gids erbij werd het een confronterend inzicht tot wat de mensheid in staat is én blijkbaar niet wil leren uit het verleden. Wij vinden het alvast, hoe verschrikkelijk het ook was een absolute must om eens in je leven te bezoeken.

Bloemveld binnen kamp Birkenau

Over details en geschiedkundige feiten gaan we niet uitwijden. De slotwoorden van onze Poolse gids wil ik wel herhalen. "Mijn deel van het verhaal zit erop, het verhaal stopt niet als jullie door de poorten wandelen. Nu is het aan jullie om verder te vertellen wat zich hier afspeelde zodat we het nooit zullen vergeten",... Dat doen we dan ook in naam van de 1.100.000 mensen die hier op een verschrikkelijke manier het leven lieten.

Dodenspoor richting Birkenau

Veel liefs.

Reizende groetjes,

Kristof en Cindy

Nieuwe soms confronterende foto's en video in het nieuwe album. Alle foto's zijn met het nodige respect en met de goedkeuring van de gids genomen.