De Transylvania route.

10 september 2023 - Sighisoara, Roemenië

Hallo allemaal,

Ons negende land al!

De bekendste toeristische route doorheen Roemenië werd ook de onze. Om ons kompas richting Baltische staten te houden bleek de Transylvania route de beste koers. Van de ene mooie, pittoreske middeleeuwse stad naar de andere. Roemenië blijft verbazen.

Mooi gekleurde huisjes

Na een nachtje nabij het noord treinstation in Boekarest namen we de trein naar Braşov. Ons hotel luisterend naar de naam Drakenhuis bracht ons onmiddellijk in de juiste stemming.

Kamer met zicht.

Dit gaat een route worden doorheen steden bol van geschiedenis, legendes en gevleugelde bewoners met scherpe hoektanden,...

Maar bovenal is Braşov een gezellige middeleeuwse stad vol gezellige restaurantjes en cafés.

Door de bosrijke omgeving ben je zo in de natuur en met de kabelbaan geniet je in geen tijd van een prachtig zicht op de stad.

Zicht op de oude stad.

De Tampa berg

Tweede stad op onze route; Bran. Een stuk kleiner maar niet te missen op de Transylvania route. Bekend vanwege zijn prominent op een rots gebouwd kasteel maar ook omwille van zijn prachtige omgeving. Het kasteel is een must see en geeft een mooi historisch beeld weer van zijn oorspronkelijke bewoners.

Rotswand Bran kasteel

Één van hen was de gevreesde Vlad Dracula ook gekend onder de naam De Spietser vanwege zijn gruwelijke manier van omgaan met de vijand. De schrijver Bram Stoker liet zijn fantasie de vrije loop en linkte deze heerser, Transylvania en een bloed drinkende kasteelheer aan elkaar. Graaf Dracula was geboren. In meer dan 420(!) films verscheen deze prins van de duisternis.

Genoeg over deze vleermuis met cape. Vaak vergeten maar zeker zo boeiend in Bran is de wondermooie omgeving. Eender welke richting je uitgaat in een mum van tijd zit je in één van de mooiste landschappen die de Karpaten te bieden heeft.

Gelukkig in een mooi landschap

Glooiende weilanden, huisjes met boomgaarden en vergezichten waar je kaken van open vallen. Bewoners zijn terecht fier dat ze hier wonen en slaan een gesprek nooit af. Enige kennis van Roemeens opent veel deuren,...

Omgeving Bran

Volgende stop het pittoreske stadje Sighisoara. Met stip het gezelligste middeleeuwse stadje in Roemenië. Gelegen op een heuvel komt het dorpje zo uit een sprookje.

Ingang naar de historische binnenstad.

Door de beperkte omvang ben je snel rond en dat geeft je des te meer tijd om na het ronddwalen op een terrasje te genieten van het leven op deze historische heuvel.

Middeleeuws straatje

Sighisoara geeft je de nodige rust waar een wereldreiziger naar op zoek is. Rust die nodig is om onze volgende sprong voor te bereiden. Van hieruit reizen we morgen verder naar Cluj Napoca onze laatste stop in Roemenië.

Nadien gaat het in grote lijnen via Wenen naar Krakau. In 2020 tijdens ons 'Exploring Europe 2020" avontuur gingen we naar Auschwitz-Birkenau maar stonden voor gesloten poorten. "Tijdelijk gesloten wegens Covid" stond op een handgeschreven briefje.

Niemand wist toen wat deze pandemie ging veroorzaken ... Krakau zelf zal een mooi weerzien worden en een springplank richting Baltische staten. We hebben nog heel wat voor de boeg.

Reizende groetjes uit Sighisoara.

Kristof en Cindy

Diep in het kasteel van Bran

1. Linda:
    11 september 2023
    Weeral dikke mercie voor het mooie reisverhaal en de prachtige fotoreportage. Jullie doen dat super goed, ik zou zeggen “ doe zo verder” en geniet nog van jullie reis. Grtjs uit Gijzegem. Met moeder Monique gaat het ook goed, ze geniet ook van haar terras en het zonnetje.
  2. SURMONT Bert:
    13 september 2023