Intense dagen.

7 juni 2023 - Nilaveli, Sri Lanka

Hallo beste volgers,

Momenteel verblijven we in Nilaveli aan de oostkust Sri Lanka. De voorbije reisdagen waren vrij hectisch en vermoeiend...

Naast het feit dat Nilaveli één van de mooiste stranden van Sri Lanka heeft zijn we hier vooral voor het spotten van de grootste dieren ter wereld. De blauwe vinvis een vriendelijke kolos van ruim 30 meter lang die tot 170 ton kan wegen. Maar ze laten zich niet zien,... nog niet. Dan maar de tijd nemen om onze batterij eens extra op te laden...

Door de poson (volle maan) poya feesten hebben we meer dan vijf uur gedaan om 176 km. later in Anuradhapura te arriveren. Wat een rit. Met de bus was het al helemaal niet gelukt. Telkens als we een dorp of stad inreden was er een immense file. Naast de file, langs de berm stonden honderden mensen netjes aan te schuiven om een gratis ijsje, bekertje soep, homp brood te krijgen. In ieder dorp telkens wat anders en telkens weer diezelfde eindeloze rij mensen. Uren lang aanschuiven voor een klein gratis drankje of wat eten. Steeds gratis aangeboden aan iedereen ter ere van de poson poya.

Anuradhapura, de oude religieuze hoofdstad van Sri Lanka lag lange tijd verscholen onder een dik pak groen tot archeologen aan de opgravingen begonnen. Naast immense van steen gemaakte waterreservoirs kan je ook vier grote stoepa's van aarde en baksteen gaan bewonderen. Deze bevatten boeddhistische relikwieën en zijn tot 80 meter hoog.

De belangrijkste pelgrimage plaats tijdens de Poson Poya (viering van de komst van het boeddhisme naar Sri Lanka) ligt in Mihintale. Duizenden mensen in witte gewaden die samen de 1800 treden trotseren tot op de heilige berg en dit onder de goedkeurende blik van een spierwit boeddha beeld met gelukzalige glimlach. Het was bloedheet maar eens je je tussen die massa beweegt komt het steunende groepsgevoel naar boven. Alweer een mooie dag. De rit met de locale bus tot Trincomalee was luidruchtig, zweterig en té lang. Vervolgens nog eens 16 km. in een nog vollere bus(wat, nog eentje erbij?) die er ons heeft uitgeperst op de plek waar we nu zijn,... Nilaveli.

Voor we ons in de volgende zweetbus wringen eerst nog wat over de prachtige Indische Oceaan turen,... wie weet!🐳.

👉 Bekijk ook ons nieuw fotoalbum en video's.

Veel groetjes van ons beiden, en geniet van het zonnetje boven België.