Tuin met zicht,...

10 juni 2023 - Colombo, Sri Lanka

Ayubowan,

Zo begroeten ze elkaar in Sri Lanka en wensen jullie met dit woord tevens ook een lang leven toe.  Veel verder gaat onze kennis van de locale taal niet echt.  Laat staan dat we iets kunnen maken van het Singalese alfabet.  ශ්‍රී ලංකාවෙන් සුභ පැතුම්, fantastische krullen dat wel maar verder,...

Met een zwoel maar toch verkoelend briesje uit de rijstvelden net achter ons pension zit ik deze woorden neer te typen.

Rijstvelden in onze achtertuin

Vandaag de boeddhistische grot tempels in Dambulla gaan bezoeken.  Meer dan 150 boeddha beelden ondergebracht in vijf verschillende grotten versierd met de mooiste muurschilderingen. Het zweet van het zoeken naar de ingang(voor buitenlanders)en de vele trappen meer dan waard. Ook bij andere toeristische trekpleister blijkt er een aparte ( lees duurdere) ingang voor foreigners.  Ook hier nabij de Lion Rock in Sigiriya kennen ze de waarde van buitenlandse valuta.  Maar, er is hier een mooi, veel goedkopere en eigenlijk betere manier om The Lion Rock(200m.) te bezoeken.  De Pidurangala berg.  Deze klepper ligt op een goeie kilometer van zijn bekendere broer en is slechts 2 meter minder hoog.  Op de top heb je dus een subliem zicht op de omgeving én op de Lion Rock. De Pidurangala rots is wel een stuk avontuurlijker om te beklimmen dan zijn met trappen voorziene flashy broertje. Ook moeilijk om de Lion Rock te bewonderen als je erop staat😉.

Soulmates

Toegangsticket voor Pidurangala Rock; 3,13 €(betalen aan de boeddhistische monniken), Lion Rock; 27,88€(!)(voor de corru*** staatskas). Locale bevolking betaald slechts 0,31€ voor de Lion Rock. Veel reizigers vinden dit echt té veel,...terecht! Na al dat geklim, gezweet en gepuf was het gisteren tijd voor het échte toeristen werk; een jeepsafari. Het Out of Africa gehalte(in Sri Lanka)zat er al snel in.  Gewapend met onze camera en teenslippers aan reden we met onze chauffeur door het eco park van Habarana op zoek naar onze geslurfde viervoeters. Eerst nog mooi zittend al snel rechstaand op de zetelkussens de horizon aan het afspeuren ...🐘🐘. Het blijven fantastische dieren om te observeren en al zeker als ze vrij in het wild mogen leven. Al snel hadden we enkele mooie ontmoetingen die we zullen blijven koesteren. Onze safari kreeg nog een spannend einde toen we volgens mama olifant té dicht tegen haar kalf kwamen.  Een geluk dat de motor draaide en we konden wegstuiven want mama kwam kwaad aanstormen,...

Habarana eco park

Eind goed al goed, de chauffeur besloot hierna om onze safari te beëindigen. Iedereen met een goed verhaal terug huiswaarts,.

Groetjes uit ons rustig pension, de olifanten lopen ook hier vrij rond maar we beloven dat we afstand van de jonkies zullen houden...