Met de tenen in het zand,...

16 juni 2023 - Mirissa, Sri Lanka

Hallo beste volgers,

Terug aan de plakkerige kust na een een tijdje in de verfrissende hooglanden van Sri Lanka.  Ook op het vlak van temperaturen een heel divers land dus.

Na Sigiriya met twee gelinkte bussen en een tuktuk in Kandy beland. Een vuile, lawaaierige en voor toeristen niet echt boeiende stad.  Van de mooie ligging temidden van groene heuvels zie je door de blauwe uitlaatgassen van toeterende bussen, vrachtwagens, tuktuks,... bijna niets.  Ook moet je bij iedere stap nog eens goed opletten dat je niet onder hun wielen terecht komt.  Een tempel met een relikwie, een tand van Boeddha en een artificieel meer kunnen het tij niet keren.  Ons horror hotel(🤢), was de zure kers op de taart.

Maar deze stad, iets minder zoet dan zijn naam laat vermoeden is wel het begin van de mooiste treinreis van Sri Lanka tussen Kandy en Ella.  Alle narigheid van Kandy was al snel vergeten en ook in het horror hotel geen bedwantsen gehad 🥳 (onze grootste angst).

De trein trok zich traag op gang en gedurende 7 uur gleed een mooi landschap van theeplantages afgewisseld met nevelwouden voorbij. Een must als je door Sri Lanka reist.

Treinrit Kandy naar Ella.

Ella, een prachtig gelegen dorpje dat je al verwelkomt met een mooie waterval(Rawana) nog voor je in het charmante stationnetje uitstapt.

Ravana waterval.

Donkere wolken braken open toen we naar ons pension op zoek gingen.

Eventjes schuilen...

Zoals op de meeste plaatsen in Sri Lanka ook hier een veel te drukke, gevaarlijke baan doorheen de stads- dorpskern. Circulatie plan? Nog nooit van gehoord!

Eens uit de kern komt de schoonheid van Ella pas echt tot zijn recht. Een mooi hoger gelegen dorpje, 1041 meter boven zeeniveau omgeven door heuvels bedekt met nevelwouden en theeplantages.

Wandelparadijs Ella

Door de hoogte geniet je hier ook van een koeler klimaat dan elders in het land. Vanuit Ella zijn er tal van mooie bezienswaardigheden en wandelroutes voor alle niveaus. De beklimming van Little Adam's Peak, de negen bogen treinbrug, Lipton's Seat, watervallen,... We gingen voor drie nachten, de intense terugkerende regenbuien lieten ons een dag sneller vertrekken. Ondanks de buien hebben we ook hier blijvende herinneringen aan onze mooie wandelingen en bezoek aan de negen bogen brug en mooie  watervallen.

De 9 bogen brug nabij Ella.

Momenteel verblijven we in Mirissa. Een klein stadje aan de zuidkust, 180km. ten zuiden van Ella. De wolken zijn in de Ella kloof blijven hangen en hier dus terug de zwoele, plakkerige zilte lucht van de Indische Oceaan.

Secret beach

Maar later hier meer over. Een mooi buffet van stranden, heuvels en andere dorpjes liggen klaar om te ontdekken.

Groetjes uit Mirissa,

Kristof en Cindy

👉 nieuwe foto's en video's

1. Evelyne Snoeck:
    19 juni 2023
    TOP. Ik heb er weeral va genoten... ik wacht vol ongeduld naar het vervolg van de reis. GENIETEN.............................