Maafushi, de Maldiven

24 juni 2023 - Arnhem, Burgers Zoo, Nederland

Groetjes uit Maafushi,

Langs de ene kant was de tijd rijp voor een volgende bestemming, toch zijn er landen die je niet zo makkelijk loslaten. We willen oprecht vertellen dat Sri Lanka na onze rondreis op de eerste plaats prijkt als het gaat om openheid, gastvrijheid én oprechte vriendelijkheid. Ondanks alle problemen; tergend traag opstarten van het toerisme na covid, de daaraan gekoppelde economische malaise, piekende inflatie(225€ gemiddeld maandloon, 1 liter benzine kost ook hier meer dan 1€(!)),...

We kunnen het dan ook van harte aanbevelen voor al wie dit land ooit zou willen bezoeken. Als land score krijgt Sri Lanka een welverdiende 9+ op 10.

Vissers nabij coconut hill

Maar, het was tijd om te gaan. Onze volgende bestemming viel buiten alle categorieën. De Maldiven. Bijna iedereen heeft er al van gehoord, kan dit paradijselijke oord ongeveer situeren. En, ook wij dachten dat het budgettair niet binnen een langdurige reis zou passen. Al is het als individuele reizigers niet zo makkelijk om er te geraken,... Na een vlucht van een uurtje kwamen we aan op Velana international airport gelegen op het eilandje naast Malé, de hoofdstad. Hier geen taxi's, trein of bussen voor de luchthaven maar speedboten, watervliegtuigen, ferries.  Je merkt al meteen dat de Maldiven dat tikkeltje anders zullen worden.

De Maldiven bestaan uit ongeveer 1200 koraaleilanden gegroepeerd in 26 atollen (ringvormige eiland groepen). De eilanden liggen verspreid over een totale oppervlakte van 90.000km² (vgl. België 30.688km²) waarvan slecht 1% land.

... Met een gedeelde speedboot vlogen we(iets té snel 🫣) over de golven richting ons koraaleiland Maafushi.

Full speed,...

Achter ons bouwde zich een storm op en ondanks het harde beuken van de romp op de golven waren we heel gelukkige om voor het onweer onze slippers in het witte zand te zetten.

Sinds 2008 stellen enkele bewoonde eilanden hun docks open voor reizigers (waaronder Maafushi)

Welkom op Maafushi

Hierdoor viel het monopolie van de één resort($$$$) op één privé eiland weg en kunnen ook wij als budgetreizigers($) genieten van het mooiste turquoise water, ontelbare vissen, koralen en het witste zand op aarde.

Sunset point.

De locale bevolking ziet al snel de voordelen in van deze nieuwe bron van inkomsten en bouwen op snel tempo hotels en restaurants. Nu is dus het moment om naar hier te komen. Over enkele jaren zal de locale rustige sfeer er al een heel wat anders uit zien.

Eens je je wat hebt aangepast aan de locale islamitische regels; bikini's enkel op twee afgebakende stranden(de locale stranden zijn ondanks  de striktere regels een stuk aangenamer🤫) .,

Turquoise water.

nergens alcohol, oproep tot gebed,... krijg je het échte leven op de Maldiven voorgeschoteld. Een bonte mix van kleuren, geuren én een gastvrije bevolking. We hebben hier een prima stek gevonden inclusief dubbel zeezicht. Maafushi is dan ook amper 250m. breed en 1.2km lang😉.

De komende weken vooral excursies op en rond het water dus,..

De tijdelijke eilanders groeten jullie van harte.

Shark video én nieuwe foto's

Kristof en Cindy

1. SURMONT Bert:
    24 juni 2023
    Amai … da ziet er daar echt het paradijs uit.
    Groeten vanuit Banff-Canada 🇨🇦🇨🇦
  2. Sarah:
    24 juni 2023
    Weer eens genieten van jullie reisverslag.
    Altijd blij iets van jullie te horen
    Groetjes uit het warme thuisland
  3. Linda:
    24 juni 2023
    WoW, inderdaad prachtige stranden en mooie foto’s, geniet ervan. Grtjs uit Ossenisse xxx