Shark tales op de Maldiven

2 juli 2023 - Maafushi, Maldiven

Goeiedag iedereen,

Dagen op een eiland verlopen enigzins anders dan op het vaste land. Geen verkeer, brullende motoren enkel het geluid van golven die in de verte uitrollen tegen de rand van het koraal. Héél rustgevend, en voor ons gehaaste westerlingen een hele aanpassing. Alles verloopt hier een stuk rustiger en het begrip tijd wordt met de dag vager.

Eindelijk dat lang gesloten digitaal boek eens aanzetten. De spanning uit het boek van Deflo als mooi contrast met de wuivende palmbomen en de nooit vervelende schoonheid van een turquoise oceaan. Il dolce far niente.

Rannalhi strand

En dan, tijd voor wat actieve ontspanning,..

Als je vol bewondering alle tropische visjes hebt ontmoet lonkt het diepere blauw en zijn bewoners.

Koraalrif

We waren al een poosje het ideale weer aan het afwachten voor deze "één keer in je leven" ervaring; zwemmen met haaien. Lichte bewolking is prima voor ondiep snorkelen maar een super heldere dag laat het witte zand maximaal oplichten.

Zonder woorden

Nog eventjes snel op de radar gekeken en dan snel geboekt voor de volgende dag. Een lange tocht met de speedboat bracht ons tot bij de habitat van deze haaien. (Hoe ze het telkens klaarspelen weet ik niet maar overal op deze fascinerende aardbol liggen de mooiste plaatsen of ver weg of héél hoog of een combinatie van deze twee 😉),...

Eens we voor anker lagen kwamen de eerste haaien al snel rond onze boot hangen. Het eerste contact boezemt je angst en fascinatie in. Vissenbloed en koppen gaan het water in en meer en meer haaien komen in een draaiende beweging rond het voedsel hangen.

Feeding time

Tijd om het water in te gaan. Deze duiken zijn niet zonder gevaar en enkel na duidelijke afspraken met de instructeur mag je je verder van je boot wagen. Armen kruisen, vingers niet uitstrekken, niet plonsen, geen bubbels maken door met je vinnen te spartelen, je niet in hun voedselcirkel wagen😋, ...

De laatste afspraken,..

Eens de eerste nervositeit weg is kun je ten volle genieten van deze wonderbaarlijke dieren en enkel als hun staartvin tegen mijn bil kletste ging mijn hartslag wat omhoog,.. Tijd om het anker te lichten en richting Fulidhoo te varen. Een locaal eiland temidden van kristalhelder turquoise water waar pijlstaartroggen net voor de branding over het witte zand zweven. Opnieuw eventjes die spanning als je er eentje over je tenen voelt zweven. Rustig blijven en genieten van deze onvergetelijke ervaring in een kader waar superlatieven te kort schieten.

Moment om te koesteren.

Onze todo lijst op de Maldiven loopt op zijn einde. De wanderlust steekt opnieuw de kop op. Reisgids Beirut is reeds uitgeplozen. Wat een stad en wat een land. Over het eten ga ik beter nog wat zwijgen of ik maak ons hier een vlot en zet de zeilen richting Middellandse Zee,...

👉Mooie nieuwe foto's en video's op het menu.

Veel groetjes van ons beiden,

Kristof en Cindy

1. Samr:
    Prachtig!
    Benieuwd naar Beirut, niet ver van Syrië ❤️
  2. Christel:
    Prachtig 🥰
  3. SURMONT Bert:
    2 juli 2023
    Knap knap … en mooi beschreven. Een schrijver in wording. Gezond jaloers 😉 geniet ervan …. Groeten vanuit onze laatste week in 🇨🇦
  4. SURMONT Bert:
    2 juli 2023
    Nog een klein iets … bij u terugkomst mag je mij ne keer dat adres daar van de Malediven bezorgen 😉
  5. Bart Van der Schueren:
    3 juli 2023
    Prachtig avontuur en mooi verwoord👍En nu op weg naar een ander verhaal 😁👍geniet ervan!