Libanon, "Ik hou van jou in je waanzin"

14 juli 2023 - Beiroet, Libanon

Hey allemaal,

Een wat rare titel? Dit was de laatste slogan van hoe de minister van toerisme het slabbakende toerisme wou aanzwengelen in volle crisis en na de enorme explosie van het opgeslagen amoniumnitraat in Beirut,...

Memorial Explosion 2020

Je merkt al dit is geen gewoon land uit een reisbrochure.

Eerst wat uitleg over onze fotoalbums en video's. Om alles wat overzichtelijk te houden verdeelden we onze foto's over vier albums. Drie excursie dagen en Beirut stad. De video's geven daarbij een mooie aanvulling.

Als je bezoekers wil lokken met het woord waanzin in je slogan, ga je spontaan wat meer opzoekingswerk doen... Wij zijn beiden opgegroeid met beelden uit een met burgeroorlog geteisterd Libanon. Iedere dag opnieuw zagen we op tv die oorlogsbeelden van reporters ter plaatse, 15 jaar lang. Als jonge snuiters keken wij mee naar het journaal op de brt; bombardementen, stukgeschoten appartementen, christenen, soenieten, sjiiten en palestijnen in de clinch,... Later op de avond keken we naar Hoger lager, Boeketje Vlaanderen, en als we braaf waren Het liegebeest.  Dit eventjes om de tijdsgeest te situeren😉.

Ook de naam Beirut zit in ons collectief geheugen gegrift. In 2000 kwam Beirut terug in de kijker na de grootste niet nucleaire explosie ooit. Meer informatie hierover staat bij de video.

Een pakkende Vranckx reportage en podcast over de ergste economische crisis ooit in Libanon en de gevolgen hiervan liet ons niet los. We waren "in de buurt", dus sprongen we, al was het eerst met een bang hartje binnen.

Naast onze wanderlust, volgden we ditmaal ook onze smaakpapillen. Wat naast alle problemen is en blijft Libanon het mekka voor de lekkerbekken...

Manakeesh met za’atar, Libanees platbroodMoghrabieh sandwich

Alle reisadviezen waren negatief of hadden de vermelding gevaarsniveau: 4, vermijd niet-essentiële reizen, hoog risico,... Veiligheidstip; wees uiterst voorzichtig als je gaat,...

Reisadvies Libanon

Niet écht geruststellend als je uit het vliegtuig stapt. Na research was al snel duidelijk dat we Libanon niet als andere landen gingen bezoeken. Beirut hebben we op eigen houtje bezocht.

Mohammad Al-Amin Mosque

Buiten de stad leek het ons veiliger om met een reisbureau(TourBeirut) in zee te gaan. Achteraf bekeken onze beste zet. Doordat de bevolking kreunt onder een immense economische crisis is de algemene veiligheid sterk gedaald. Je wandelt door de stad met een constant verhoogde vorm van alertheid.

Wegversperring downtown Beirut

Maar ondanks alle negatieve informatie slaagden we er in om Beirut op een veilige manier zelfstandig te ontdekken. Drie dagen en ruim 40km. wandelen verder hebben we een beeld gekregen van de stad die ooit werd omschreven als het Parijs van het Midden-Oosten.

Spookstraat nabij Place de l'Etoile

Door het beperkt aantal 'niet aan Libanon gerelateerde toeristen'(toeristen zijn hier vooral Libanese expats) hadden we drie dagen een privé-tour/chauffeur. Dit gaf ons meer tijd en vooral kregen we hierdoor meer uitleg over de sites en de ernstige toestand waarin dit land verkeerd.

De openhartige bevolking, de fantastische sites,

Tempel van Bacchus

en keuken lieten ons een week proeven van een mooi, complex land...

Jammer genoeg kunnen we ditmaal niet sluiten met een positieve noot. Het gaat niet goed met Libanon, en niemand, écht niemand ziet de toekomst hier rooskleurig tegemoet.

We kunnen enkel hopen dat het ooit goed komt en de waanzin zoals de minister van toerisme het omschrijft plaats maakt voor harmonie.

Houvast voor velen.

We nemen jullie graag mee op ontdekkingstocht doorheen dit ondanks alles prachtige land. 🇱🇧❤️‍🩹

Zaterdag vliegen we naar Azerbeidzjan, eerste land uit ons Kaukasus avontuur.

Reislustige en enkel positieve groetjes van ons beiden.

Kristof en Cindy